miercuri, 25 mai 2011

Paradox

Deşi discut cu persoane din aproape toate mediile şi mulţi dintre ei iniţial nici măcar nu îmi cunosc apartenenţa politică, invariabil adresează invective actualului primar şi numai cuvinte de laudă fostului nostru coleg, Oleniuc Viorel.
Desigur, situaţia se schimbă când consultăm sondajele de opinie. Cele mai optimiste, date de PNL Constanţa, îl plasează pe Oleniuc undeva pe lângă Tusac, cu un procent peste. Cele normale îl duc undeva în coada primarului Tusac.
Realitatea la vot a demonstrat în toate alegerile că faţă de sondaje, PNL a obţinut mai puţin iar PSD a obţinut mai mult. Asta pentru că PSD reuşeşte să se mobilizeze mai bine în ziua votului pe când electoratul liberal este mai comod şi se mulţumeşte să îşi susţină candidatul favorit mai degrabă moral.
Şi asta era pe vremea cand Viorel Oleniuc avea un partid care, oricât ar vrea acesta să îi diminueze importanţa, a lucrat pentru el.
Concluziile mele ar fi că, la fel ca şi mine, lumea îl vede pe Oleniuc ca un om extraordinar, o persoană plăcută, un bun medic, probabil şi un bun manager la Balnear. Ca politician bănuiesc că sondajele reflectă realitatea deoarece oamenii nu îl văd diferit ca om politic pe principiul că “toţi sunt la fel”.
Iată de ce sunt conştient că excluderea lui Viorel Oleniuc este o pierdere importantă pentru PNL dar nicidecum insurmontabilă.
Concluzia realităţii la vot am lasat-o la final pentru că nu îmi este aşa de uşor să o admit: Faptul ca PSD reuşeşte să îşi mobilizeze atât de bine electoratul arată că Tusac are totuşi calitatea de a fi un bun lider.
Poate ar fi momentul să fac un apel la moderaţie pentru că nici Tusac nu este definiţia răului şi nici Oleniuc definiţia binelui. Pe scena politcă, ei sunt doar nişte oameni politici. Cu rele, cu bune.

P.S. În una din declaraţiile sale, Viorel Oleniuc spunea că din PNL vor pleca „sute” de membri. Am râs atunci dar ieri, când a plecat un om care poate valora chiar mai mult decât acele „sute”, mi-am dat seama că plecarea „sutelor” de membri nu ar fi fost decât statistică. Plecarea acestui singur om este cea care contează.

7 comentarii:

  1. "Faptul ca PSD reuşeşte să îşi mobilizeze atât de bine electoratul arată că Tusac are totuşi calitatea de a fi un bun lider."
    Imi permit sa va contrazic.
    Dupa alegerea lui Tusac ca primar, PSD Mangalia a demonstrat in doua randuri ca nu se poate mobiliza: alegerile parlamentare 2008 cand a castigat Iorgus majoritatea voturilor pe Mangalia si alegerile prezidentiale din 2009-cand a castigat Basescu...
    PSD Mangalia a pierdut in ultimii trei ani multi membri vechi si a castigat oportunisti plimbati prin multe partide, avizi de functii sau babe isterice omniprezente-fie ca e vorba de lansare de carte, depunere de coroane sau locuinte "ieftine pentru tineri" (material informativ-site-ul "foto" al Primariei Mangalia).

    RăspundețiȘtergere
  2. Da şi nu. Alegerile parlamentare erau "aranjate" pe colegii aici fiind trimis un candidat necunoscut şi pentru care nu s-a implicat nimeni pentru că PD oricum trebuia să câştige câteva colegii. La prezidenţiale s-a mers pe vot negativ împotriva lui Tusac, exact cum s-a mers şi la locale când a câştigat Tusac împotriva lui Iorguş.
    Oricum, eu încercam o comparaţie Oleniuc-Tusac deoarece în cazul PSD şi PD structurile sunt cam la fel de bine formate.
    Cât despre venirea oportuniştilor, îi preferă pe aceştia deoarece sunt mai controlabili iar votul babei isterice valorează cât votul unui doctor în ştiinţe politice. Doar că babe isterice sunt mai multe.
    Iar aici este un plus pentru el: Fiecare om plecat a fost înlocuit. Nu l-a interesat calitatea, ci cantitatea pentru că a realizat că la urne numărul face diferenţa.

    RăspundețiȘtergere
  3. "doctorul in stiinte politice" nu prea cred ca exista in Mangalia... mai era unul care candida in 2008, dar "ala" era in economie.
    Un candidat serios ar trebui sa se adreseze electoratului neisteric, neimpodobit de diplome luate aiurea pe bani, electoratul care nu iese la vot din lipsa de oferta credibila.
    daca in 2008 la locale Mangalia a atins un record de participare la vot - peste 50%, in 2012 acest procent va fi semnificativ mai mic. vor vota pachetarii, istericele si postacii.
    Cred eu ca nu la electorat e problema ci la "oferta" partidelor...
    Daca PNL are o problema de "structura de mobilizare" dpdv cantitativ, poate ar fi bine sa suplineasca asta cu o oferta calitativa de candidat.
    Cu ce se anunta acum... slaba speranta!

    RăspundețiȘtergere
  4. Off-topic
    Lucian,
    Am s-o fac aici pentru că dincolo nu vreau să mai comentez.
    "Cei care ies si infiereaza acum aceasta alianta nu o fac pentru ca aceasta “aduce o intinare sfintelor valori liberale”, ci pentru ca li se clatina scaunul."
    Nu am mâncat din mâna nimănui şi nu voi mânca; nu am scaun fixat de ei şi nici nu am nevoie de ajutorul lor. Cred în dreapta ca doctrină dar şi ca acţiune. Ştiu că fără muncă, niciodată nu voi avea mai mult...dar fraza aia a ta spune multe despre credinţa ta liberală. Socot că nu cunoşti istoria liberală din perioada interbelică şi nici rezistenţa din ţară cât şi din diaspora din perioada comunistă, dar mai cu seamă uiţi perioada 90-2004, umilinţa la care am fost supuşi cei care am crezut în dreapta. De fapt ce vină ai ! Erai prea tănâr ca să te doară. Se pare că sunteţi în stare să treceţi peste cadavre doar pentru a înfuleca din bucate. Ştii povestea ulciorului ... şi tare-mi e că se va bucăţii atât de tare, cât nici un clei din lumea asta n-are a-l lipi la loc.

    RăspundețiȘtergere
  5. Incep cu 94-2004 că e mai simplu: PD era în stânga lângă Ion Ilici.Credeţi că a plecat acum de acolo? În perioada comunistă vorbim de regim totalitar, nu de ideologie de stânga sau de dreapta. Eu cu dumneavoastră suntem de dreapta dar nu suntem fascişti. Eu cel puţin nu sunt. De ce trebuie să condamnăm idealurile stângii ca fiind comuniste. Nu este corect. Chiar colegul dumneavoastră, domnul Paleologu, amintea de Carl Schmitt, unul dintre ideologii de referinţă ai stângii. Deci stânga, ca şi drepata, sunt ideologii politice onorabile atât timp cât nu se ajunge la extreme.
    De aceea nu sunt afectat din punct de evdere ideologic de alianţa asta la nivel central.

    RăspundețiȘtergere
  6. @Lucian,
    Vreau să citeşti încă odată ce am scris. Nu văd unde am condamnat stănga. Am condamnat atitudinea celor care au condus stănga, umilinţa la care a supus liderii dreptei în perioada 90,91,92-96; vorbeam de rezistenţa din perioada comunistă.
    Şi dacă tot aminteşti de PD, cu care nu am o legătură structurală, vreau să-ţi amintesc că de la congresul din primăvara lui 92 s-au cuplat cu dreapta şi au făcut opoziţie în parlament, iar din 97 împreună la guvernare şi tot aşa ...
    Vreau să înţelegi că n-am cum să fiu coleg cu Paleologu. Nu sunt înregimentat în nici un partid. Opţiunile politice înseamnă altceva !
    Esenţa liberalismului este: individul, societatea liberă, liberalismul economic-capitalismul, un stat limitat atât în privinţa puterilor cât funcţiilor sale – statul minimal, dreptul la vot, egalitatea votului, domnia legii, toleranţa, progresul permanent şi nu statul asistenţial, controlul statului asupra economiei etc
    Vreau să înţelegi doctrina liberală şi nu numai s-o “fluieraţi”

    RăspundețiȘtergere